لوییز ال. هی

لوییز ال. هی

Louise Hay

لوییس ال. هی به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش خودیاری معرفی می‌شود. اولین کتاب او به نام «شفای جسم» در سال 1976 منتشر شد. این در حالی بود که مدت‌ها پیش از آن، بحث در رابطه ارتباط ذهن و جسم متداول شده بود. این کتاب پرفروش مجددا در سال 1988 مورد بازبینی قرار گرفت و نظریه‌های او را به مردم 33 کشور جهان معرفی و به 25 زبان ترجمه شد. با استفاده از دستورالعمل‌های شفابخش لوییس و نگرش مثبت او به جهان هستی، میلیون‌ها نفر یاد گرفتند که چگونه فراتر از آنچه در زندگی به دنبال آن هستند خلق کنند، از جمله در باب سلامتی جسم، ذهن و روح.

لوییس فلسفه و نگرش شخصی خود را متأثر از گذشتۀ مشقت بار خود می‌دانست. دوران کودکی او در فقر و تنگدستی سپری شد. در نوجوانی مورد سوء استفاده و آزار قرار گرفت و با توهین و تهمت‌ها ناروا بدنام گشت. تا اینکه از خانه فرار کرد و به نیویورک پناه برد، لوییس در آنجا حرفه مدلینگ را پیش گرفت و با یک تاجر ثروتمند ازدواج کرد. اگر چه ظاهرا به نظر می‌رسید که زندگی او تغییرات مثبتی کرده، اما ازدواج او پس از ۱۴ سال به پایان رسید، و زندگی وی وارد مرحله جدیدی شد.

لوییس کارش را در سال ۱۹۷۰ در نیویورک شروع کرد. او وارد کلیسا شد و علوم دینی را فرا گرفت و سپس در خدمت مذهب قرار گرفت. وی در کلیسا به یک سخنران محبوب بدل شد و این موضوع باعث شد تا افرادی برای مشاوره نزد او بروند. ظرف مدت زمان کوتاهی مشاوره تبدیل به کاری تمام وقت برای او شد. بعد از چند سال، لوییس شروع به تألیف و گردآوری یک راهنمای مرجع درباره علل پیدایش بیماری‌های روانی و جسمی نمود و الگوهای فکری ارزنده‌ای را ارائه داد تا به کمک آنها بیماری‌ها را از بین بروند و شفا حاصل شود. این چنین بود که پایه تألیف کتاب «شفای تن» گذاشته شد. او به سراسر کشور امریکا سفر کرد، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی راجع به «عشق ورزیدن به خود و شفای زندگی» برگزار کرد و مقالاتی در این زمینه ارائه نمود.

لوییس توانست فلسفه و نگرش شخصی خود را طی دوران ابتلا به سرطان به مرحله عمل برساند. او تصمیم گرفت عمل جراحی و داروهای شیمیایی را با برنامه‌های فشرده و قدرتمند مثبت اندیشی، قدرت تجسم، روان درمانی و پاکسازی تغذیه جایگزین کند. او بعد از ۶ ماه، بطور کامل بهبود یافت.

در سال ۱۹۸۰، او دوباره به کالیفرنیا برگشت و آنجا بود که برنامه‌های کارگاه‌هایش را روی کاغذ آورد. در سال ۱۹۸۴ کتاب جدید او تحت عنوان «شما می‌توانید زندگی خود را بهبود بخشید» نوشته شد. لوییس در این کتاب اعتقادات و نظریات خویش را راجع به اینکه اغلب این خود ما هستیم که باعث ایجاد مشکلات عاطفی و اختلالات فیزیکی و بیماری می‌شویم و اینکه چگونه می‌توانیم با استفاده از ابزارهای مشخص، با تغییر نگرش زندگی بهتری برای خودمان بسازیم، بیان کرد. چیزی نگذشت که این کتاب به فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز اضافه شد. تاکنون بیش از 50 میلیون نسخه از این کتاب در سراسر جهان فروخته شد.

لوییس موسسه‌ای بنام «هی هاوس» تأسیس کرد؛ یک مؤسسه انتشاراتی که آغاز کارش با سرمایه‌ای اندک در اتاق پذیرایی خانه لوییس بنا شد. این نشریه حالا به یکی از موفق‌ترین انتشارات با فروش بیش از میلیون‌ها کتاب و نوار صوتی در سراسر دنیا تبدیل شده است. در این مؤسسه، مؤلفان الهام بخش و انگیزه دهنده دیگری نیز نظیر دکتر وین دایر، جوآن بوریسنکو، و دورین ویرچو و ... نیز همکاری می‌کنند.

علاوه بر نشریه، بنیاد خیریه‌ای موسوم به «Hay Foundation» که یک سازمان غیر انتفاعی است توسط لوییس هی تأسیس شد. این سازمان، از نهادها و ارگان‌های گوناگونی که مواد غذایی، سرپناه، مشاوره، مراقبت‌های درمانی و پولی را برای مبتلایان به ایدز، بیماری‌های شوم و زنان و کودکان بی‌سر پناه و غیره فراهم می‌آورند، حمایت مالی و معنوی می‌کند.